29 ژوئن 2022- در پژوهشی که تصور می‌شود اولین مطالعه در نوع خود باشد، محققانUVA Health  نشان دادند که یک مانیتور مدوام قند خون کالیبره شده در کارخانه (CGM) ممکن است برای استفاده ی افرادی که دیالیز می‌شوند- گروهی که اغلب در معرض خطر نوسانات در سطح قند خون قرار دارند- به اندازه کافی دقیق باشد.

محققان گفتند: این یافته‌ها نشان می‌دهد که مانیتور مداوم قند خون کالیبره‌شده در کارخانه می‌توانند ابزار مهمی برای مدیریت دیابت برای بیماران دیالیزی و کسانی باشد که از بیماری کلیوی مرحله نهایی(ESRD)  رنج می‌برند.

دکتر Meaghan M. Stumpf، محقق ارشد این مطالعه و متخصص دیابت و فناوری مدیریت دیابت درUVA Health، گفت: بیماران مبتلا به بیماری کلیوی در مرحله نهایی، اغلب از آزمایشات تحقیقاتی بالینی کنار گذاشته می شوند، زیرا از نظر پزشکی شرایط پیچیده ای دارند. بنابراین، دستگاه‌هایCGM ،که کنترل قند خون بیماران دیابتی را متحول و آسان کرده است، هنوز توسطFDA برای بیماران مبتلا به ESRDتحت دیالیز، تأیید نشده‌اند. با این حال، بیمارانESRD و پزشکان آنها ممکن است هنوز از استفاده از آنها سود ببرند. ما این مطالعه آزمایشی را انجام دادیم تا بتوانیم دقت این دستگاه‌ها را برای بیماران مبتلا بهESRD که تحت همودیالیز هستند، درک کنیم. این مطالعه به اندازه کافی بزرگ نیست که منجر به تایید این دستگاهبرای این دسته از بیماران توسط FDAشود، اما اولین گام مهم در این جهت است.

مانیتورهای مداوم قند خون به طور گسترده توسط بیماران مبتلا به دیابت استفاده می شوند. این دستگاه‌ها به بیماران اجازه می‌دهند تا سطح قند خون (گلوکز) خود را به‌طور خودکار ردیابی کنند و به آنها کمک می‌کند که از افزایش یا افت خطرناک قند خون خود جلوگیری کنند.

مدیریت سطح قند خون، یک چالش خاص برای بیماران تحت دیالیز است. بیماران دیالیزی اغلب از «هیپوگلایسمی» یا قند خون پایین رنج می برند که بالقوه کشنده است. این بدان معناست که این بیماران به روش­های بسیار مطمئن و دقیقی برای ردیابی قند خون خود نیاز دارند. تا به حال، پزشکان و محققان اطلاعات دقیقی برای مانیتورهای مداوم قند خون کالیبره شده در کارخانه نداشتند، بنابراین مشخص نبود که آیا این دستگاه‌ها می‌توانند این کار را به دقت انجام دهند یا خیر.

برای تعیین این موضوع، دکترStumpf  و همکارانش از 20 داوطلب تحت همودیالیز درUVA دعوت کردند تا از دستگاه Dexcom G6-Pro، که یک مانیتور مداوم قند خون است، بطور آزمایشی استفاده کنند. اکثر شرکت کنندگان مرد، آمریکایی آفریقایی تبار و تحت درمان با انسولین بودند، با میانگین سنی 61 سال. از شرکت کنندگان خواسته شد که به مدت 10 روز ازCGM استفاده کنند و روزانه چهار تا هفت بار قند خون خود را با یک گلوکومتر خانگی اندازه گیری کنند. نمونه ی خون وریدی نیز طی جلسات همودیالیز آنها جمع آوری شد. محققان خوانشهای قند خون اندازه گیری شده توسطCGM ، را با مقادیر قند خون اندازه گیری شده با گلوکومتر خانگی توسط بیماران و اندازه گیری قند خون آزمایشگاهی از نمونه های خون گرفته شده در طول 3 جلسه ی هفتگی دیالیز، مقایسه کردند.

محققان تشخیص دادند که خوانش های مانیتور مداوم قند خون، به طور کلی، دارای "قابلیت اطمینان بالینی" هستند، به این معنی که برای تخمین سطح قند خون به اندازه کافی دقیق می باشند. تقریباً 99 درصد خوانشهای آن به اندازه کافی دقیق بودند که نیازی به خوانش قند خون با گلوکومتر برای تأیید نداشتند.

زمانی که دستگاه‌ها، خوانش قند خون را اشتباه اعلام می‌کردند، به جای کمتر نشان دادن قند خون، سطح قند خون را بیش از حد تخمین می‌زدند، این موضوع محققان را بر آن داشت تا خواهان انجام تحقیقات بیشتری شوند، به‌ویژه با توجه به اینکه افرادی که دیالیز می‌شوند در معرض خطر زیادی برای افت قند خون هستند.

دکتر Stumpf ، گفت: اگرچه ما مطمئناً به مطالعات گسترده‌تری نیاز داریم، اما این نتایج نشان داد که مانیتورهای مداوم قندخون که در کارخانه کالیبره‌ شده اند، ممکن است برای بیمارانی که تحت درمان همودیالیز هستند، به اندازه ی کافی دقیق عمل کنند. استفاده ازCGM برای این بیماران می تواند منجر به بهبود کنترل قند خون، ایمنی بهتر در برابر هیپوگلایسمی تهدید کننده زندگی و از همه مهمتر، بهبود کیفیت زندگی شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220629/Factory-calibrated-continuous-glucose-monitor-may-be-sufficiently-accurate-for-use-by-dialysis-patients.aspx